مختصات یو تی ام UTM

مختصات UTM (یو تی ام) زمین یا خانه یکی از نیاز هایی است که مالکین در وهله اول برای انجام پیگیری های اداری و قضایی به آن نیاز دارند . ابتدا با زبان ساده توضیح میدهیم که مختصات UTM (یو تی ام) چیست ؟

 

مختصات UTM یکی سیستم های مختصات رایج جهت تعیین موقعیت است  . این مختصات از 3 عدد تشکیل شده است .

زون Zone : که یک عدد 2 رقمی است . توجه داشته باشید که کلیه زمینهای واقع در کشور ما در زونهای 38 ، 39 ، 40 و 41 قرار دارند .

طول X یا E : که یک عدد 6 رقمی است .

عرض Y یا N : که یک عدد 7 رقمی است.

 

به عنوان مثال مختصات مرکز برج میلاد تهران بصورت زیر نمایش داده میشود :

Z:39,۵۳۳۹۲۹,۳۹۵۵۶۸۰

حال سوال این است که چگونه مختصات UTM زمین خود را بدانیم .

 

روش اول : نرم افزار هایی مکانیاب و مسیر یاب نظیر Google map گوگل مپ ، Google Eart گوگل ارث و نرم افزار های مشابه وجود دارند که کافی است که در زمین خود از آنها استفاده کنید و با روشن کردن قابلیت مکانیابی گوشی هوشمند خود (GPS) مختصات زمینتان را مشاهده کنید.

 

روش دوم : علاوه بر قرار گرفتن در موقعیت زمین ، میتوانید با جستجو در نقشه نرم افزار های فوق و پیدا کردن زمینتان این مختصات را استخراج کنید.

 

روش سوم : اگر نقشه ای از زمین یا ملک خود دارید به احتمال زیاد در گوشه ای از زمین جدولی قرار دارد که مختصات UTM گوشه های ملک شما در آن درج شده است.

 

روش چهارم : میتوانید مختصات UTM زمین های مجاور خود را که فاصله کمی از ملک شما دارند از مالکین آنها گرفته و برای مقاصدی مثل خرید عکس یا نقشه که نیاز به دقت خیلی بالایی ندارند استفاده کنید .

 

روش پنجم : از یک مهندس نقشه بردار یا فردی که مجهز به تجهیزات مشاهدات ماهواره ای GPS است بخواهید که مختصات UTM زمین شما را بدست بیاورد.

 

اگر نیاز به مشاوره داشتید با این شماره تماس بگیرید : 09121958912