ازبیلت چون ساخت

«آنگونه که ساخته شده » ترجمه تحت الفظی نامفهوم واژه As Built  است . اوضاع زمانی پیچیده تر میشود که معادل فارسی آن یعنی واژه ثقیل «چون ساخت» هم بیشتر گمراهمان میکند.

نگاهی به نقشه ها اجرایی می اندازیم :

برای اجرای هر طرح نیاز به یک نقشه اجرایی داریم . به عنوان مثال قصد داریم جهت آبرسانی به یک روستا مسیری 20 کیلومتری را لوله گذاری کنیم . بر اساس نقشه توپوگرافی تهیه شده و یا موجود از منطقه و با در نظر گرفتن ویژگی های لازم از قبیل حداکثر شیب و زاویه تغییر جهت لوله ، سایر تاسیسات و ابنیه های موجود در مسیر ، سهولت دسترسی و . . . .  طراحی خط سیر لوله انجام شده و نقشه اجرایی در اختیار تیم اجرایی قرار داده میشود .این نقشه را Built یا نقشه ساخت هم مینامند. تیم اجرایی بر اساس نقشه اجرایی اقدام به لوله گذاری میکند اما مشکل از همین جا پیش می آید که لوله گذاری انجام شده به دلایل زیر با نقشه اجرایی همخوانی ندارد.

الف) عدم دقت کافی تیم اجرایی در اجرای صحیح لوله گذاری منطبق با نقشه :

این اشکال ممکن است به جهت خطای نیروی انسانی ، عدم مهارت نیروی انسانی ، دقت و کالیبراسیون تجهیزات و ماشین آلات استفاده شده رخ دهد.

ب ) تغییر نقشه اجرایی به دلیل پیشنهادات تیم اجرایی :

در حین اجرای طرح ، تیم اجرایی با توجه به اینکه در منطقه حضور دارد و جزئیاتی از لوله گذاری که در هنگام طراحی ممکن است مورد توجه قرار نگرفته باشد را از نزدیک مشاهده میکند ممکن است پیشنهاداتی در راستای کاهش هزینه ، کاهش زمان ، بهره وری بالاتر مسیر آبرسانی و . . . .  را ارائه کند که پس از تایید ، طرح بر اساس آن پیشنهادات اصلاحی پیش میرود . نکته اینجاست که این تغییرات در حین کار اعمال شده و در این مرحله اصلاح نقشه اجرایی اولیه صورت نمیگیرد .

ج) تغییر نقشه اجرایی به دلیل موانع پیش بینی نشده :

ممکن است عملیات اجرایی در حین اجرا با موانعی مواجه شود که اجرای پروژه بر اساس خط سیر نقشه های اجرایی را غیر ممکن کند . به عنوان مثال در حین عملیات حفاری در مسیر آبرسانی با تاسیساتی نظیر لوله گازرسانی مواجه شوند که ادامه کار بر اساس طرح اولیه غیر قابل انجام باشد . در این شرایط نیز با توجه به اطلاعات جمع آوری شده و پیشنهادات موجود ، طرح اولیه تغییر یافته تا ادامه کار امکان پذیر شود.

حالا در نظر بگیرید که لوله گذاری انجام شده است و پروژه به پایان رسیده است . در این شرایط نیاز به برداشت مجدد مسیر واقعی لوله گذاری انجام شده است . این اقدام به دلایلی همچون تهیه نقشه تاسیسات  بر اساس واقعیت اجرا شده برای استفاده های بعدی ، عملیات تعمیر و نگهداری و یا تعیین صورت وضعیت قطعی تیم اجرایی صورت میگیرد . لذا در یک مرحله نقشه برداری ، نقشه مسیر لوله گذاری اجرا شده تهیه میشود . این نقشه را نقشه AS Built یا چون ساخت مینامند.

در یک عملیات استاندارد ، تهیه نقشه AS Built در پروژه نمونه مدنظر ما ، قبل از خاکریزی و پنهان شدن لوله گذاری صورت میگیرد . در صورتی که این موضوع به تعویق بیفتد باید از تکنیک های موجود نظیر استفاده از دستگاه های لوله یاب و یا سونداژ برای تعیین خط سیر واقعی لوله گذاری و تهیه نقشه  ازبیلت استفاده کرد.

دسته بندی مطلب : تخصصی پایه

منبع : سایت ژئوماتیکا Geomatica.ir

انتشار بدون ذکر منبع ممنوع است

 

سوال : نقشه ازبیلت تا چه میزان میتواند با نقشه بیلت مغایرت داشته باشد؟

پاسخ خود را در بخش دیدگاه ها وارد نمایید

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

33 − 25 =