قدیمی ترین عکس هوایی تهران
عکس های هوایی قدیمی ایران :

قدیمی ترین عکسبرداری هوایی از آسمان ایران در چه سالی انجام شده ? آیا این عکس ها در حال حاضر در دسترس است یا خیر ؟

جالب است بدانید که اولین عکس های هوایی تهیه شده از ایران در سال 1925 میلادی مصادف با 1303 هجری شمسی توسط والتر میتل هولدزر عکاس سوییسی انجام شده است . این عکاس تعدادی عکس از برخی شهرهای ایران اخذ کرده است .  عکس های وی کیفیت بالایی ندارد . عمدتا از زاویه ای مایل گرفته شده است  . اما به عنوان عکس های هوایی تاریخی از ایران رکورد دار است . وی بعد ها این عکس ها را به دانشگاه مونیخ اهدا کرد . دانشگاه مونیخ نیز عکس ها را جهت بازدید عموم در دسترس قرار داده است . در پایین برخی از این عکس ها را مشاهده میکنید :

عکس هوایی از بندر بوشهر ، سال 1303 شمسی / والتر میتل هولدز :
عکس هوایی قدیمی بوشهر

قدیمی ترین عکس هوایی بوشهر

 

 

قدیمی ترین عکس هوایی از تهران ، سال 1303 شمسی :
قدیمی ترین عکس هوایی تهران

عکس هوایی از تهران سال 1303

 

عکس هوایی سال 1303 از تهران :

 

رااهنمای سفارش عکس های قدیمی از سراسر ایران

تا قبل از سال 1334 نیز عکسبرداری های هوایی پراکند از ایران انجام شده  . به عنوان مثال میتوان به عکسبرداری رودخانه زاینده رود اشاره کرد که در سال 1331 انجام شد . این عکسبرداری جهت کاربردهای عمرانی و توسی شرکت K.L.M صورت گرفت . اما اولین دوره عکسبرداری هوایی پوششی ایران در سال 1334 و 1335 انجام شد . این عکسبرداری با همکاری ارتش ایران و آمریکا صورت گرفت . این عکسبرداری جهت پوشش کامل کشور طرح ریزی شده بود  . اما در حال حاضر عکسهای برخی از مناطق کشور از جمله در استان های خراسان شمالی ، اردبیل ، آذربایجان شرقی و غربی در دسترس نیست .

با توجه به طراحی صورت گرفته برای پوشش کل کشور ، احتمالا این عکس ها در سوات بعدی مفقود یا از دسترس خارج شده  . از سرنوشت عکس های این مناطق اطلاع دقیقی در دسترس نیست . در حاشیه این عکس ها به همکاری ارتش ایران و ارتش امریکا اشاره شده است . مقیاس این عکس ها 1:55000 میباشد . در واقع این عکس ها در ا رتفاع بالا تهیه شده و کیفیت خیلی بالایی ندارند . اما کارشناس تفسیر عکس به کمک ابزار ها برجسته بینی میتواند جزئیات بیشتر از جمله کاربری زمین های کشاورزی و مرز زمین ها را تشخیص دهد . عکس های سال 1334 در حال حاضر در اختیار سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح میباشد . در پایین نمونه ای از این عکس را مشاهده میکنید .

 

عکس هوایی قدیمی

iran aerial image 1955

 

نمای بزرگ شده بخشی از عکس فوق :
کیفیت عکس هوایی 1334

بزرگنمایی عکس هوایی اصفهان

در کمتر از یک دقیقه آنلاین عکس سفارش دهید

بعد از این عکسبرداری ، عکسبرداری های دیگری از مناطق مختلف کشور انجام شد . این عکسبرداری ها کیفیت بالاتری داشتند . اما هر پروژه عکسبرداری محدوده کوچکی مثلا یک شهر یا شهرستان را پوشش میداد . بیشترین این عکسبرداری ها از شهرهای بزرگ نظیر تهران ، اصفهان ، تبریز و . . .  انجام شد . این عکسبرداری ها مقیاس هایی بین 1:30000 تا 1:40000 داشتند.

عکسبرداری پوششی بعدی که کل کشور را عکسبرداری کرد در دهه 40 شمسی و بین سالهای 1344 تا 1349 انجام شد ، عمده این عکسبرداری ها سال 1348 انجام شده . مقیاس عکسبرداری 1:20000 بود. البته همچون عکسبرداری سال 1334 ، عکسهای برخی از مناطق کشور در حال حاضر در دسترس نیست  . بخش هایی از استانهای خراسان رضوی و شمالی ، گلستان ، تهران ، البرز ، زنجان و کردستان از جمله این مناطق هستند.

نمونه عکس هوایی دهه 40 را میتوانید در پایین مشاهده کنید :
عکس هوایی دهه 40 شمسی

عکس هوایی قدیمی ایران