دوربین های نقشه برداری یا اصطلاحا توتال استیشن (Total Station) دستگاه های اپتیکی هستند که جهت نقشه برداری برای تعیین مختصات نقاط استفاده میشوند . این دستگاه ها با اندازیه گیری طول و زاویه و انجام محاسبات لازم در یک سیستم مختصات تعریف شده میتوانند مختصات نقطه نشانه روی را محاسبه نمایند. شاید در کارگاه های عمرانی ، محل ساخت و ساز سد ، تونل و راه این دروبین ها را مشاهده کرده باشید . در این مطلب سعی داریم به صورت ابتدایی این دستگاه را معرفی کنیم.

 

توتال استیشن در اصل “توتال استیشن تئودولیت” است . لذا برای شناختن آن باید اول تئودولیت را بشناسید . تئودولیت دستگاهی است مکانیکی که قادر به اندازه گیری طول و  زوایا با دقت بالا است .

همانطور که میدانید اگر زاویه افقی ، زاویه قائم و فاصله شما از یک نقطه برای شما معلوم باشد شما میتوانید با تعریف یک سیستم مختصات ، مختصات سه بعدی آن نقطه را (شامل پارامتر های X/Y/Z) ، از طریق روابط هندسی و نسبت های مثلثاتی بدست آورید . تئودولیت در واقع همین کار را برای شما انجام میدهد . این دستگاه بر روی یک سه پایه (مشابه سه پایه های عکاسی) که مستقر شده و با کمک ترازهایی که بر روی بدنه آن نصب شده به صورت دقیق بر روی نقطه مبدا و کاملا تراز ، مستقر میشود.سپس با نشانه روی به نقطه هدف و به کمک نقاله های اندازه گیری زوایای افقی و قائم میتوان این زوایا را با دقت یک یا چند ثانیه مشاهده کرد .

برای محاسبه فاصله نقشه مبدا تا هدف هم با کمک خطکش های مدرج (که به آنها شاخص گفته میشود) و قرائت تارهای تعبیه شده در تئودولیت و نسبت های مثلثاتی میتواند فاصله را محاسبه کرد .

حالا همه چیز آماده است و با قرار دادن زوایای افقی و قائم و با کمک نسبت های مثلثاتی میتوانید مختصات نقطه هدف را بدست آورید .

البته این کار بسیار وقت گیر و طاقت فرسا است و با توجه به حجم بالای محاسبات لازم ، امکان بروز خطای انسانی در آن زیاد است و همین مسئله سبب شد تا اولا دستگاه های فاصله یاب الکترونیکی EDM (که با ارسال یک پرتو نوری و محاسبه فاصله با توجه به سرعت نور و زمان رفت و برگشت) ، بر روی تئودولیت ها نصب شوند و همینطور قرائت های زوایا بصورت رقومی و دیجیتالی بر روی آنها  انجام شود . اما این پایان کار نبود. به تدریج تئودولیت ها بقدری پیشرفت کردند که تعریف سیستم مختصات و محاسبه مختصات نقشه هدف از روی طول و زوایا را بصورت اتوماتیک انجام میدادند . این بدان معنی بود که شما با فشردن یک دکمه میتوانید مختصات نقطه هدف را مشاهده  و ذخیره کنید . به این تئودولیت ها Total Station theodolite یا اختصاره Total Station گفته میشود .

توتال استیشن ها از یک منشور شیشه ای به عنوان بازتاب کننده سیگنال EDM استفاده می کنند که می توانند تا چند کیلومتر را اندازه گیری کنند.

 

دسته بندی مطلب : عمومى

منبع : سایت ژئوماتیکا Geomatica.ir

انتشار بدون ذکر منبع ممنوع است

 

سوال : با توجه به اینکه توتال استیشن ها برای محاسبه فاصله از یک منشور در نقطه هدف برای بازتابش استفاده میکنند . در شرایطی که امکان قرار دادن منشور در نقطه هدف وجود نداشته باشد چه میتوان کرد ؟

پاسخ خود را در بخش دیدگاه ها وارد نمایید

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

31 + = 37