در برخی از استانهای کشور ، پس از نیاز به برخی از خدمات شهری و ثبتی املاک ، تهیه نقشه سیماک جزو یکی از مراحل اجرای کار به متقاضی اعلام میشود . بهتر است بدانیم که این نقشه چیست و چگونه تهیه میشود.

سیماک مخفف سامانه یکپارچه مدیریت امکاک کشور است . در تعریف این سامانه آمده است :

سیماک یک زیرساخت نرم‌افزاری دانش‌بنیان، یکپارچه و جامع برای مدیریت بهینه امور املاک و نیز تسهیل و تسریع کارهای مقدماتی سرمایه‌گذاری و شکل‌گیری فعالیت‌های اقتصادی است که در سال 95 به تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسیده و در سال 96 به عنوان پروژه اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی از سوی معاون اول رئیس­ جمهور ابلاغ شده است.

اجرای این پروژه در سطح کشور برعهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته و این وزارتخانه نیز در زیرمجموعه خود، اجرای آن را به شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران محول کرده است.

سیماک در واقع سامانه ای است که برای دو هدف اصلی زیر طراحی شده است :

 

  1. عملیاتی‌سازی سیماک برای صدور تمام مجوزهای ساخت و ساز املاک در سطح کشور، در داخل و خارج شهرها و روستاها است که توسط شهرداری‌ها، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها و با دخالت کمیسیون‌های قانونی مثل ماده 100، ماده 99 و ماده 5 و نیز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و نظام‌مهندسی ساختمان صورت می‌گیرد. کل این فرآیندها با سیماک به صورت الکترونیکی، با شفافیت کامل و رعایت ضوابط اساسی و محاسبات صحیح و غیرقابل دخل و تصرف عوارض مربوطه انجام می‌شود.
  2. عملیاتی سازی سیماک به عنوان بستر یکپارچه برای استعلامات میان‌دستگاهی اماکن و املاک که عمدتاً برای تسهیل و تسریع استعلامات قانونی مورد نیاز برای اجرای طرح‌های تولیدیِ صنعتی، معدنی، کشاورزی، خدماتی (از جمله حوزه‌های گردشگری)، مدیریت مشاغل و صنوف که میان 28 دستگاه اجرایی ردّ و بدل می‌شود مصوب شده است.

 

سیماک چه اهمیتی دارد ؟ 

1- صدور تمام مجوزهای ساخت و ساز املاک در سطح کشور

با سیماک تمام عملیات مربوط به صدور مجوزهای ساختمانی در شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و بخشداری‌ها، در بستر فرآیندهای استاندارد و گردش کار بهینه انجام می‌شود. با زیرساخت جغرافیایی قدرتمند (SGI) در بستر نقشه‌های دقیق و یا تصاویر ماهواره‌ای، ساخت‌وساز شهری و روستایی تحت مدیریت و نظارت جدّی قرار می‌گیرد و نظام سنتی و دستی صدور مجوزهای ساخت‌وساز به طور کلی دگرگون می‌شود. به ویژه مسائل مربوط به تغییر کاربری اراضی تحت نظارت کامل قرار گرفته و عزم جدّی دولت محترم در خصوص مهار زمین‌خواری در شهرها و روستاها جامة عمل می‌پوشد.

2- زیرساخت یکپارچه برای مبادلة الکترونیکی استعلامات میان‌دستگاهی اماکن و املاک و تسریع و تسهیل سرمایه گذاری و کارآفرینی

برآورد می‌شود که سالانه بین 65 تا 70 میلیون فقره استعلام و پاسخ استعلام برای صدور مجوزهای ساخت‌وساز، معاملات املاک و نیز آغاز و تغییر و توسعه انواع طرح‌های اقتصادی اعم از تولیدیِ صنعتی و کشاورزی، طرح‌های خدماتی (مثل گردشگری) و امور صنفی و حرفه‌ای و نظایر آنها میان 28 دستگاه اجرایی ذیربط مبادله می‌شود.

حجم بالای استعلاماتی که پیش‌نیاز آغاز یا تغییر و توسعه فعالیت‌های اقتصادی است، یکی از سرعت‌گیرهای جدّی بر سر راه فعالان اقتصادی و کارآفرینان و ایجاد اشتغال در کشور به شمار می‌رود. با عملیاتی‌سازی سیماک برای استعلامات میان دستگاهی، پیش‌بینی می‌شود سرعت مبادلة این‌گونه استعلامات از دو برابر فراتر می‌رود و این افزایش سرعت، موجب افزایش تمایل به سرمایه‌گذاری و کارآفرینی و اشتغالزایی در استان‌ها است.

 

در نظر داشته باشید که برای هر ملک تنها یکبار به تهیه نقشه و بارگزاری آن در این سامانه وجود دارد و در دفعات بعدی از مستندات موجود در سامانه به راحتی برای انجام اقدمات لازم استفاده میشود.

 

فهرست دستگاه‌های مشمول پروژه به شرح زیر است:

 

1 دفتر امور شهری و شوراهای استانداری
2 دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری
3 بنیاد مسکن
4 سازمان صنعت، معدن و تجارت
5 اداره کل راه و شهرسازی
6 اداره کل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای
7 سازمان نظام مهندسی ساختمانی
8 سازمان نظام مهندسی کشاورزی
9 سازمان جهاد کشاورزی
10 اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری
11 اداره کل حفاظت محیط زیست
12 اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
13 اداره کل تأمین اجتماعی
14 اداره کل ورزش و جوانان
15 شرکت توزیع نیروی برق
16 شرکت برق منطقه‌ای
17 شرکت آب و فاضلاب شهری
18 شرکت آب و فاضلاب روستایی
19 شرکت آب منطقه‌ای
20 شرکت گاز
21 اداره کل اوقاف و امور خیریه
22 فرمانداری‌ها
23 بخشداری‌ها
24 شهرداری‌ها
25 دهیاری‌ها
26 کمیسیون ماده 99
27 کمیسیون ماده 100
28 کمیسیون ماده 5