قلع قمع ویلا و خانه در زمین زراعی

آیا جهاد میتواند بعد از ۳ سال خانه ساخته شده در زمین زراعی را تخریب کند؟

این روزها صحبت در خصوص اینکه که آیا جهاد اجازه دارد بنای ساخته شده در زمین زراعی و پس از سه سال از تاریخ ساخت آن تخریب کند داغ شده است؟ آیا جلوگیری از تخریب خانه ویلایی توسط جهاد امکانپذیر است؟ جواب این سوال به طور خلاصه «خیر» است . اما چطور؟ مگه طبق الحاقیه قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باقی که در سال 1385 تصویب شده به جهاد کشاورزی این اختیار داده نشده که با دستور قضایی بنای غیر مجاز ساخته شده را قلع و قمع کنه . پاسخ برمیگردد به یک موضوع حقوقی به نام جرائم آنی و مستمر.

 

چگونه کاربری زمین را تغییر دهیم؟

جرائم آنی به جرائمی گفته میشود که در یک لحظه رخ میدهد ، مثل سرقت اتوموبیل ، جرائم مستمر جرائمی هستند که به مرور زمان در حال تحقق هستند ، مثل برق دزدی . مجازات های جرائم آنی و مستمر نیز با هم تفاوت هایی دارند که یکی از این تفاوت ها این است که در وقوع جرم آنی ، شاکی تنها به مدت 3 سال از تاریخ وقوع جرم حق شکایت در این خصوص را دارد. لذا چنانچه بتوانید ثابت کنید که فاصله زمانی ساخت بنای غیر مجاز تا زمان ثبت شکایت جهاد کشاورزی بیش از 3 سال بوده است برای آن پرونده قرار موقوفی تعقیب صادر میشود .

البته در خصوص اینکه آیا تغییر کاربری اراضی زراعی یک جرم آنی است یا مستمر در برخی شعبات اختلاف نظر وجود دارد. به عنوان قرینه بر صحت این ادعا میتوان به ماده سه قانون حفظ کاربری اراضی زراعی اشاره داشت، حکم قلع و قمع بنا از زمان اصلاح این مصوبه یعنی سال 1385 اعمال می گردد و عطف به تغییر کاربری هایی که قبل از این زمان به وقوع پیوسته نمی گردد. در واقع قانونگذار خودش تغییر کاربری را از جرایم مستمر به حساب نمی آورد و گویی برخی مقامات قضایی به این موضوع توجه نداشته و جرم مذکور را بر خلاف قانون مستمر پنداشته اند.

 

تغییر کاربری غیر مجاز چیست ؟

لازم به ذکر است ،  از رأی وحدت رویه ۷۳۰ – ۱۳۹۲/۳/۲۸ هیأت عمومی دیوان عالی کشور نیز غیر مستمر بودن جرم مقرر در ماده سه قانون حفظ کاربری اراضی زراعی را می توان استخراج نمود:

«ماده ۳ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها مصوب ۱۳۷۴/۳/۳۱ که دادگاه را مکلف کرده ، ضمن صدور حكم مجازات برای مالکان یا متصرفان اراضی زراعی و باغهای موضوع این قانون که به صورت غیر مجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون موضوع تبصره ( 1 ) اصلاحی (۱۳۸۵/۸/۱ ماده ( 1 ) قانون اقدام به تغییر کاربری نمایند، حکم بر قلع و قمع بنا نیز صادر نماید. با توجه به اینکه قلع و قمع بنا جزء لاینفک حکم کیفری است، نسبت به جرایم واقع شده پیش از لازم الاجرا شدن آن ماده حاکمیت ندارد…»

 

قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها مصوب ۳۱/۳/۱۳۷۴
مجموعه قوانین و مقررات حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها

 

معتبر ترین و سریعترین روش اثبات این امر استفاده از عکس های هوایی و ماهواره ای است  . با بررسی سری زمانی عکس های هوایی و ماهواره ای میتوان تاریخ ساخت بنا را اثبات نمود و لذا چنانچه بیش از 3 سال از تاریخ ساخت آن گذشته باشد درخواست قرار موقوفی تعقیب نمود . لذا جلوگیری از تخریب خانه ویلایی توسط جهاد امکانپذیر است.

 

گروه مهندسی ژئوماتیکا آماده تهیه و تفسیر عکس های هوایی جهت اثبات این مدعا در سطح کشور میباشد. گزارشات ارائه شده با مهر کارشناس رسمی دادگستری با صلاحیت تفسیر عکس های هوایی در سطح کشور ارائه میگردد که قابل استناد در کلیه محاکم قضایی و حقوقی کشور است .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *