روز نقشه بردار در ایران

روز نقشه برداری چه روزی است ؟ روز 7 خرداد در تقویم رسمی کشور به عنوان روز نقشه برداری مشخص شده است . البته نامگذاری روز نقشه برداری در ایران شاهد افت و خیز های زیاد بود است .

از طرفی در تقویم جهانی روز 21 مارس مصادف با اول فروردین به عنوان روز جهانی نقشه برداری نامگذاری شده است . اما در ایران پیشنهاد های مختلف در جهت درج روز ملی نقشه بردار در تقویم رسمی کشور تا سال 1403 نتیجه ای در بر نداشت .

از دهه 90 شمسی گروهی از فعالین حوزه نقشه برداری به جهت فعالیت های مرتبط با نقشه برداری ابوریحان بیرونی ، روز 13 شهریور را به عنوان روز ملی نقشه برداری پیشنهاد دادند و کمپین هایی جهت پیشنهاد این روز به عنوان روز ملی نقشه بردار تشکیل شد . در همین راستا جشن ها و مراسم هایی هم به صورت سالانه در این تاریخ برگزار گردید . مهندسان نقشه بردار این روز را به عنوان روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی و روز مهندس نقشه بردار به هم تبریک میگفتند . اما همه این اقدامات منجر به این نشد که این روز جای خود را در تقویم رسمی کشور باز کند.

شورای انقلاب فرهنگی دلیل مخالفت خود با انتخاب این روز را چند گانه بودن فعالیت های این دانشمند اعلام کرد . سرانجام در خرداد ماه 1403 روز هفتم خرداد ماه مصادف با سالروز تاسیس سازمان نقشه برداری کشور در سال 1332 ، به عنوان روز نقشه بردار انتخاب و در تقویم رسمی کشور درج شد . هرچند این انتخاب با انتقاد هایی روبرو است . اما در حال حاضر باید هفتم خرداد را به عنوان روز ملی نقشه بردار در ایران بشناسیم .

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 51 = 59