تفکیک زمین و افراز زمین مشابهت زیادی با یکدیگر دارند اما از نظر اصول اجرا و مبنای حقوقی تفاوت هایی با هم دارند که در این جا میخواهیم با مثالهایی ویژگی ها و تفاوت هایشان را به زبانی ساده توضیح بدیم. ابتدا به تعریف ساده ای میپردازیم .

 

تفکیک : تفکیک عبارت است از تقسیم مال غیر منقول به قطعات کوچکتر

افراز :  افراز عبارت است تقسیم مال غیر منقول مشاع بین شرکا به نسبت سهم آنان.

 

در واقع تفاوت اصلی تفکیک و افراز در این است که در تفکیک تنها مال غیر منقول مثلا زمین فقط به قطعات کوچکتر تقسیم میشود و هر یک از شرکا به میزان سهم خود از زمین اصلی ، از زمین های تفکیک شده نیز سهم دارند  . اما در افراز پس از تقسیم زمین ، هر یک از شرکا مالک قطعه ای به عنوان سهم خود میشود .

حالا با مثالی بیشتر توضیح میدهیم :

یک زمین به مساحت 600 متر را در نظر بگیرد که بین سه برادر به نحو زیر مشاع است .

علی : 3  دانگ

حسن: 2  دانگ

حسین : 1 دانگ

 

با میخ کوبی این زمین 600 متری به 6 زمین 100 متری تقسیم شده است .

 

در حالت تفکیک : هر سه برادر از هریک از زمین های 100 متری به میزان شراکتشان سهم مشاع دارند . یعنی 3دانگ از زمین 100 متری اول برای علی و 2 دانگ برای حسن و 1 دانگ هم برای حسین است و الی اخر

 

در حالت افراز : هر یکی از برادران به میزان شراکتشان در زمین مشاع اصلی ، از 6 قطعه زمین 100 متری سهم بر میدارند  . یعنی :

علی : مالک 3 قطعه زمین 100 متری میشود

حسن : مالک 2 قطعه زمین 100 متری میشود

حسین : مالک 1 قطعه زمین 100 متری میشود

 

افراز زمین ها میتواند از طریق قرعه کشی یا توافق طرفین انجام گیرد . در واقع پس از اجرای افراز ، سهم شرکا از همدیگر جدا شده و هر یک مالک سهم خود هستند اما در تفکیک همچنان شرکا در ملک مشاع با یکدیگر سهیم هستند.

 

برای تفکیک یا افراز زمین ابتدا میبایستی زمین مذکور نقشه برداری شده و سپس با توافق طرفین محل تقسیم و سهم هر یک از شرکا مشخص گردد . سپس با استفاده از نرم افزار های نقشه برداری متراژ هر یک از زمین ها مشخص گردیده و نهایتا گوشه های هر زمین تقسیمی روی زمین توسط میخ کوبی یا کچ ریزی مشخص میشود . بهتر است بعد از اتمام فرایند افراز یا تفکیک ، توافقات طرفین به انضمام نقشه تفکیکی و توضیحات در خصوص نحوه پیاده سازی قطعات بر روی زمین صورتجلسه گردد .

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

39 − = 37